TRANSPORT & VAN Management – Special Bouw (september 2019)

12.600 openstaande arbeidsplaatsen: het wordt dringend!

In 2018 brachten bouwwerken in België een omzetcijfer op van 47 miljard EUR (waarvan 8 miljard enkel voor openbare werken). Dat geeft een goed idee van het belang van deze sector, waarvan de goede – of slechte – gezondheid een directe impact heeft op de Belgische economie in zijn totaal. Hoe staat het dan met de bouw? Eerder goed als we rekening houden met een groei van 3,3 % in 2018. En zelfs als 2019 een kleinere groei zou laten noteren – volgens de Confederatie Bouw ongeveer 2,5 % -, dan is dat nog heel wat beter dat de groei in de totale economie (ongeveer 1,4 %). Geen reden tot klagen dus, maar evenmin reden tot grote vreugde gezien de enorme problemen: 12.600 arbeidsposten worden niet ingevuld, wat uiteraard grote problemen stelt op organisatorisch vlak bij de ondernemers. Wiens fout is dat? Zonder te willen vereenvoudigen, want de oorzaken voor een probleem van dergelijke omvang zijn uiteraard velerlei, is het duidelijk dat de sector – net zoals het transport overigens – te lijden heeft onder een negatief imago en dat houdt heel wat jongeren dus overduidelijk tegen. Op dat vlak, het gebied van marketing, moeten er snel grootschalige initiatieven genomen worden door de betrokken spelers.

2,5 % is de verwachte groei voor de bouwsector in 2019.

Over initiatieven gesproken, het initiatief genomen door TRANSPORTMEDIA met de Construction Day verdient in elk geval vernoemd te worden. Zo hebben wij in juni een vijftigtal professionals uit de bouwwereld verzameld in het spectaculaire kader van de zandgroeve in Mont-Saint-Guibert en hun de kans gegeven een tiental voertuigen ontworpen voor de bouw in reële omstandigheden aan de tand te voelen: zowel vrachtwagens (DAF, Iveco, MAN en Mercedes-Benz), bestelwagens (Iveco, MAN, Mercedes-Benz en VW CVi) als pick-ups (Mercedes-Benz, VW CVi en Ssangyong), aangevuld met kippers (Stas). Zonder een informatiesessie te vergeten over « track & trace », georkestreerd door Geodynamics. Op die manier konden de wagenparkverantwoordelijken op één dag heel wat informatie opdoen en genieten van nieuwe sensaties! Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

blank

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

LINK2LOGISTICS Management 51 (oktober 2019)

blank

Uitdagingen en tendensen Na meerdere jaren van aanhoudende groei is de Europese economie wat aarzelend geworden. De omstandigheden – Brexit, handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, klimaatverandering, enz. – pleiten niet voor een snel herstel. Voor heel wat bedrijven is zich voorbereiden op de moeilijke tijden die zich aankondigen, een prioriteit geworden. Daarbij mogen […]

VAN Management 104 (december 2019)

blank

De stekker gaat erin! Voor de eerste editie van de eVan Xperience heeft TRANSPORTMEDIA echt wel alles uit de kast gehaald! Het was dan ook een overweldigend succes. Nagenoeg alle elektrische bestelwagens tekenden present voor testritten, infosessies over laadinfrastructuur, debatten over TCO… De aanwezige vlootbeheerders vatten het als volgt samen: het juiste evenement op het […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo
blank